délka: 15 km  náročnost: těžká  převýšení: 888 m

Lysá hora je oblíbeným turistickým cílem po celý rok. Díky nadmořské výšce (1323 m n. m.) se na vrcholu drží sníh dlouho poté, co v údolí už po něm není ani památky. Také z tohoto důvodu bývá jarní výstup zajímavější. Takový hezký slunečný jarní den s modrým nebem a bílým sněhem je pak na vrcholu opravdovým zážitkem.

Říká se, že obec Ostravice je branou do Beskyd a mnoho turistů plánuje svůj výlet na Lysou horu právě z Ostravice. Nejvíce je navštěvována červená turistická značka KČT vedoucí od vlakového nádraží v obci. Výhodou tohoto vrcholu je, že se nahoru můžete vydat různými turistickými trasami. Každá trasa je jiná a má své kouzlo. Následující tip na okružní výlet přibližuje náročnější výstup po žluté turistické značce KČT ze směru od přehrady Šance. Některé pasáže jsou díky svému sklonu energeticky výživné, ale těšit se můžete na klidnou horskou pěšinu, kde davy turistů nepotkáte. Atraktivitu žluté turistické značky podtrhuje fakt, že vede po hranici dvou významných chráněných území. Během výšlapu narazíte za horou Čupel (943 m n. m.) na PR Mazácký Grúnik a od 1 000 m n. m. půjdete k vrcholu po hranici NPR Mazák.

Tradičně turisté potvrzují svůj výstup přiložením prstů ke hladícímu bodu na vrcholovém obelisku. Zde je také oblíbené místo vrcholových fotografií. Občerstvení na Lysé hoře nabízí Bezručova chata (KČT) a chata "Maraton". Kromě zmíněných budov naleznete na vrcholu meteorologickou stanici a budovu horské služby. Návrat zpět vede po červené turistické značce a od rozcestníku Butořanka po modré značce KČT. Ta klesá údolím Mazáckého potoka a míjí Dolní mazácké skály. Okruh začíná a končí u odbočky z hlavní silnice R56 směrem k hrázi přehrady Šance a také k hotelu Zlatý Orel, kolem něhož také trasa vede. Právě v rohu parkoviště je žlutá šipka, která ukazuje směr k napojení na žlutou značku KČT vedoucí od hráze přehrady.

Z Resortu Sepetná se nejrychleji na Lysou horu dostanete po červené turistické značce KČT, ale pokud chcete poznat krásu hory z jiné strany, doporučujeme krátký transport k začátku okruhu. Možná je také pěší trasa od Opičárny kolem hotelu Liptov. Turisté, kteří přijedou vlakem se mohou vydat od nádraží v Ostravici k začátku okruhu po modré turistické značce KČT.

Tipy:

• Při jarním výstupu se mohou hodit sněhové návleky.
  • Při rozdílných teplotách ve dne a v noci často mrzne, nesmeky mohou hodně pomoci.
  • Po zpáteční cestě doporučujeme návštěvu Beskydského pivovárku.

Zajímavosti:

PR Mazácký Grúnik, NPR Mazák, Horní mazácké skály, Dolní mazácké skály

praktické info

Doprava:

Z Resortu Sepetná se nejrychleji dostanete k začátku okruhu autem (3,5 km). V Ostravici se dáte na vlakovém přejezdu u pily vlevo směrem na Bílou a Slovensko a po 1,5 km odbočíte vlevo směrem k hrázi přehrady Šance a také hotelu Zlatý Orel.

Vzdálenost:

3,5 km (Sepetná - začátek trasy)