délka: 9 km  náročnost: středně těžká  převýšení: 460 m

V masivu Smrku se v přírodní rezervaci Bučací potok nachází jedny z největších kaskádovitých vodopádů moravské a slezské části Kapat. Leží ve výšce kolem 800 m n. m. a jsou obklopeny bukovými porosty se zbytky suťových lesů. Vodopády tvoří dva velké stupně (3,6 a 6,4 m) a kaskáda z malých stupňů.

PR Bučací potok

V roce 2004 byla celá lokalita rozprostírající se ve výšce 600 - 1 100 m n. m. vyhlášena přírodní rezervací. Stupňovitost bučacího potoka tvoří vrstvy odolnějšího godulského pískovce a rychleji zvětrávající břidlice. V okolí potoka se vyskytují vzácná rostlinná společenstva označována jako vysokohorské nivy. Rostou zde ohrožené druhy rostlin (oměj tuhý moravský, kamzičník rakouský, mléčivec alpský...). Území patří k teritoriu velkých šelem jako je medvěd, rys a občas i vlk.

Okružní trasa z Ostravice

Od vlakového nádraží se vydáte po červené turistické značce směrem na Smrk (1 276 m n. m.) a už během stoupání po asfaltové silnici můžete sledovat malebné tůně a zákoutí šumícího Bučacího potoka. Po opuštění asfaltové části pokračuje trasa nefalšovanou beskydskou přírodou, kde dle informační cedulky "hospodaří čas a přírodní živly". Zdolávání vrcholu Smrku není zdaleka takovou masovou záležitostí jako výstup po červené na Lysou horu. Na rozcestí "Nad Holubčankou" (870 m n. m.) je třeba se rozloučit s červeným značením a dále pokračovat vlevo po lesní cestě. Ta pozvolna klesá dolů a včas dle hučení vody poznáte, že se blížíte k vodopádům. Od vodopádů pokračujte dolů po lesní cestě až na asfaltovou silnice, kde opět zabočíte vlevo. Zpět do centra Ostravice je možné jít po hezké lesní pěšince oranžové medvědí stezky (značka oranžového medvídka) nebo opět po červené turistické značce.

Tipy na cestu:

• Nezapomeňte svačinu (u nádraží je obchod, pekárna, stánek se sýry, frgály...)
  • Podvrcholová prémie na vás může čekat v Beskydském pivovárku
  • Ideální čas pro výlet a focení vodopádů je po dešti

Zajímavosti:

PR Bučací potok, Smrk, oranžová medvědí stezka

praktické info

Doprava:

Pěšky po červené značce a oranžovém medvídkovi.

Vzdálenost:

9 km (Ostravice - Bučací vodopády - Ostravice)