délka: 11 km  náročnost: lehká  převýšení: 120 m

Máte rádi procházky po hřebeni, daleké výhledy a ne moc náročný terén? Pokud ano, právě vám můžeme doporučit výlet na Gruň. Místo je ideální zejména pro rodiny s dětmi, seniory a pro všechny, kdo nemají ambice zdolávat vysoké hory, ale spíše si chtějí užít procházku, mají chuť se něco dozvědět a rádi se kochají horskou krajinou. Délku si zvolte sami. Můžete ujít třeba jen 4 km ke Švarné Hance nebo 11 km, pokud se rozhodnete pokračovat až na vyhlášený Bílý Kříž. Zpět se vrátíte po stejné trase. Část hřebenové trasy ke Švarné Hance (2 km) je díky asfaltovému povrchu vhodná pro kočárky. Před návštěvou hřebenu doporučujeme krátkou zastávku ve Starých Hamrech.

Těšit se můžete na kostel sv. Jindřicha, pomník Maryčky Magdonové a starodávný hřbitov s litinovými kříži ve Starých Hamrech, horské hospůdky, Bezručovu školu, dřevěný kostel Panny Marie Pomocné na Gruni, masážní horský chodníček, ovci valašku a spoustu zajímavých informací z historie o životě lidí v Beskydech.

Z Rekreačního centra Sepetná se nejlépe na Gruň dostanete autem (15 km). V Ostravici se dáte na vlakovém přejezdu u pily vlevo směrem na Bílou a Slovensko. Pojedete kolem přehrady Šance přes Staré Hamry-Samčanku, za kterou po 2 km narazíte na most přes Ostravici. Zde odbočíte ostře vlevo zpět a dostanete se opět do Starých Hamer. Obec byla v letech 1964-1969 rozdělena na 2 části výstavbou přehrady Šance. Ve Starých Hamrech za zatáčkou u restaurace Čertův Hrádek naleznete po levé straně kostel sv. Jindřicha, pomník Maryčky Magdonové a starodávný hřbitov. V altánku se dozvíte zajímavé informace a uvidíte také jedinečné fotografie z údolí řeky Ostravice před zatopením. Dále pokračujete kolem údajně léčivého pramene u Stýskalonek nahoru cca 3,5km stoupáním až na parkoviště u hotelu Charbulák. Zde zaparkujete a vyrazíte po žluté turistické značce KČT za krásnými výhledy. Volba délky trasy je na vás. Cílovým bodem a občerstvovací stanicí se může stát Švarná Hanka (2 km) nebo Bílý Kříž (5,5 km).

Zajímavosti:

kostel sv. Jindřicha, starodávný hřbitov, pomník Maryčky Magdonové ve Starých Hamrech, horský hřeben s výhledy, kaple na Gruni, horské hospůdky, ovce valaška, masážní horský chodníček...

praktické info

Doprava:

Vzdálenost:

15 km (Sepetná - parkoviště u hotelu Charbulák na Gruni)