délka: 11 km  náročnost: lehká  převýšení: 120 m

Zimní procházka na Gruni bývá za slunečného počasí opravdovým zážitkem. Nízké převýšení a daleké výhledy patří mezi trumfy této turistické lokality v Beskydech. Hřebenová trasa vedoucí po žluté turistické značce KČT od hotelu Charbulák až na Bílý Kříž je oblíbeným výletem pro turisty, kteří nechtějí zdolávat vysoké kopce. Trasa až na Bílý Kříž a zpět měří 11 km, ale není nutné ji absolvovat celou. Méně zdatní turisté si mohou zvolit za pomyslný cíl třeba chatu Švarná Hanka, která se nachází 2 km od výchozího bodu (parkoviště u hotelu Charbulák). I na zkrácené části se nachází mnoho zajímavostí. Hned na začátku stojí ve svahu bývalá "Bezručova škola", nad ní na kopci dřevěný kostel Panny Marie na Gruni (1890) a o 1 km dále také památník ovce valašky stojící pod statným košatým stromem. Stylově zrekonstruovaná turistická chata Švarná Hanka nabízí příjemné posezení a příležitost k doplnění energie. Turisté pokračující až na Bílý Kříž si mohou dopřát energeticky vydatný oběd třeba v horské chatě Sulov. Během výletu se dozvíte také mnoho zajímavých informací prostřednictvím NS Gruň - Bílý Kříž. Věděli jste třeba, že ovce valaška je velmi vzácné hrubovlnné a odolné plemeno, které dokáže přežít v drsných horských podmínkách?

V době dostatečné sněhové pokrývky lze trasu absolvovat na běžkách ve strojově upravované stopě. Fyzicky zdatní běžkaři se mohou vydat přes Doroťanku až na Bílou nebo si dokonce projet 33 km dlouhý červený okruh (7A).

Od Resortu Sepetná se nejlépe na Gruň dostanete autem (15 km). V Ostravici se dáte na vlakovém přejezdu u pily vlevo směrem na Bílou a Slovensko. Pojedete kolem přehrady Šance přes Staré Hamry-Samčanku, za kterou po 2 km narazíte na most přes Ostravici. Zde odbočíte ostře vlevo zpět a dostanete se opět do Starých Hamer. Obec byla v letech 1964-1969 rozdělena na 2 části výstavbou přehrady Šance. Ve Starých Hamrech za zatáčkou u restaurace Čertův Hrádek naleznete po levé straně kostel sv. Jindřicha, pomník Maryčky Magdonové a starodávný hřbitov. V altánku se dozvíte zajímavé informace a uvidíte také jedinečné fotografie z údolí řeky Ostravice před zatopením. Dále pokračujete kolem údajně léčivého pramene u Stýskalonek nahoru cca 3,5km stoupáním až na parkoviště u hotelu Charbulák. Zde zaparkujete a vyrazíte po žluté turistické značce KČT za krásnými výhledy. Volba délky trasy je na vás. Cílovým bodem a občerstvovací stanicí se může stát Švarná Hanka (2 km) nebo Bílý Kříž (5,5 km).

Zajímavosti:

kostel sv. Jindřicha, starodávný hřbitov, pomník Maryčky Magdonové ve Starých Hamrech, horský hřeben s výhledy, kastel Panny Marie na Gruni, horské hospůdky, ovce valaška...

praktické info

Doprava:

Vzdálenost:

15 km (Sepetná - parkoviště u hotelu Charbulák na Gruni)